PODNOŚNIK KUTRUFFA

Typ podnośnika śrubowego o napędzie ręcznym lub silnikowym z napędem elektrycznym lub (rzadziej) spalinowym, służący w kolejnictwie do podnoszenia ciężkich przedmiotów, szczególnie pudeł pojazdów trakcyjnych lub wagonów w celu wymiany wózków, zarówno dla potrzeb utrzymania oraz naprawy taboru, jak i dla potrzeb wymiany wózków przy → zmianie szerokości torów.

Podnośnik Kutruffa zbudowany jest z ciężkiej, stabilnej podstawy (często przytwierdzonej do podłoża) z zamocowanym na niej wałem śrubowym. Na wale znajduje się płyta nośna, która poprzez oddziaływanie mechaniczne na wał za pomocą dźwigni porusza się pionowo wraz z ładunkiem. Zasada działania podnośnika śrubowego polega na przekazywaniu siły. Niewielka siła obrotowa wywierana na wał przekłada się na dużą siłę liniową wywieraną na ładunek.

Podnośniki śrubowe charakteryzują się wysokim poziomem bezpieczeństwa użytkowania, gdyż ze względu na swą konstrukcję same się blokują, uniemożliwiając swobodne opadanie ładunku, co nie występuje przy podnośnikach hydraulicznych. Podnośniki najczęściej zestawiane są w zespoły czterech sztuk i synchronizowane w celu zapewnienia równomierności podnoszenia ładunku.

Podnośniki Kutruffa występują praktycznie w każdym zakładzie zaplecza kolejowego i są powszechnie stosowane.

Źródło: Leksykon Terminów Kolejowych





« powrót do kategorii