EUROPEJSKI SYSTEM STEROWANIA POCIĄGIEM – PODSTAWOWE FUNKCJE SYSTEMU

To dla urządzeń przytorowych ETCS tworzenie elektronicznych zezwoleń na jazdę i przekazywanie tych zezwoleń pociągom, a dla urządzeń pokładowych ETCS odbieranie elektronicznych zezwoleń na jazdę oraz bieżące monitorowanie zgodności prowadzenia pociągu
z otrzymanym zezwoleniem.

Urządzenia przytorowe ETCS pobierają dane z urządzeń stacyjnych, blokad liniowych, systemów zabezpieczenia jednopoziomowych skrzyżowań kolei z drogami oraz systemów kontroli niezajętości odcinków toru. Na podstawie tych danych urządzenia przytorowe ETCS określają dla pociągów zestawy dozwolonych odległości i prędkości, czyli statyczne profile prędkości (nieuwzględniające dynamiki ruchu pociągu).

Dane takie, uzupełnione informacjami o drodze (między innymi o pochyleniach) oraz informacjami o sytuacji ruchowej (np. ‘konieczna jazda na widoczność’), przesyłane są do pociągów w formie elektronicznych zezwoleń na jazdę. Urządzenia pokładowe ETCS odbierają te zezwolenia, weryfikują je, a następnie wykorzystują do wyliczenia dynamicznego profilu prędkości, czyli zestawu krzywych hamowania, które służą do nadzorowania prowadzenia pociągu przez maszynistę. Jeśli pociąg jedzie za szybko lub z wartości prędkości pociągu w danym punkcie drogi wynika, że może on pojechać zbyt daleko, to pokładowe urządzenia ETCS najpierw ostrzegają maszynistę, a następnie (jeśli jest to konieczne) automatycznie uruchamiają hamowanie pociągu.

Źródło: Leksykon Terminów Kolejowych



Zobacz też:



« powrót do kategorii